Poparcie dla euro w Polsce – między dezinformacją a brakiem odwagi politycznej
Wyniki badania przeprowadzonego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, przytoczone przez „Rzeczpospolitą”, pokazują, że prawie połowa Polaków (48%) sprzeciwia się wprowadzeniu euro, wyrażając obawy o negatywne skutki dla gospodarki i ich domowych budżetów. Czy te obawy są uzasadnione?
Polska, jako członek Unii Europejskiej, zobowiązała się do przyjęcia waluty euro, choć termin tej zmiany pozostaje otwarty. Według badania, tylko 10% respondentów uważa, że Polska powinna przyjąć euro jak najszybciej, a 23% jest za jego wprowadzeniem w odpowiednim momencie.
Przeciwnicy euro wskazują przede wszystkim na ryzyko wzrostu inflacji (51%) oraz spadku PKB (49%). Większość badanych (84%) obawia się także wzrostu cen, a 65% przewiduje konieczność oszczędzania w związku z tym krokiem.
Jednak przygotowania do wprowadzenia wspólnej waluty, mimo tych obaw, mogą przynieść korzyści same w sobie. Jak mówi Marek Tatała, prezes Fundacji Wolności Gospodarczej, zacieśnianie współpracy gospodarczej z krajami strefy euro oraz reformy gospodarcze niezbędne do przyjęcia unijnej waluty pozwolą wzmocnić stabilność ekonomiczną kraju, zwiększyć zaufanie inwestorów i przyspieszyć rozwój. – W dłuższej perspektywie, euro może przynieść Polsce większą integrację z europejskim rynkiem oraz potencjalne korzyści dla przedsiębiorców dzięki wyeliminowaniu ryzyka kursowego – zaznacza.
Zdaniem Tatały, niskie poparcie dla wprowadzenia euro w Polsce można częściowo tłumaczyć dominacją dezinformacji szerzonej przez przeciwników tej zmiany. – Negatywne narracje, często wyolbrzymiające ryzyka związane z przyjęciem wspólnej waluty, zyskały dużą popularność w debacie publicznej. Jednocześnie politycy partii proeuropejskich, choć teoretycznie popierają integrację ze strefą euro, rzadko podejmują temat w sposób stanowczy. Brakuje szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej, która mogłaby rozwiać obawy obywateli, wskazując na realne korzyści i demaskując nieprawdziwe twierdzenia – mówi ekonomista i dodaje, że to pozostawia przestrzeń dla sceptyków, którzy skutecznie wpływają na opinię publiczną, utrwalając niechęć do wprowadzenia europejskiej waluty.
Fundacja Wolności Gospodarczej prowadzi kampanię Kurs Na Euro, której celem jest rozpoczęcie intensywnej debaty na temat przystąpienia Polski do strefy euro, informowanie o korzyściach płynących z przyjęcia wspólnej waluty, przygotowanie rekomendacji niezbędnych reform i zainicjowanie procesu dołączenia do strefy euro poprzez konsekwentne wywieranie presji na rządzących. Na naszych kanałach społecznościowych regularnie odkłamujemy mity o euro oraz pokazujemy badania wskazujące na wysokie poparcie dla europejskiej waluty w państwach strefy euro.