Konkurs grantowy Fundacji Wolności Gospodarczej – wsparcie akcji Euromisja

Konkurs grantowy Fundacji Wolności Gospodarczej –  wsparcie akcji Euromisja

Ruszył drugi konkurs grantowy Fundacji Wolności Gospodarczej, organizatora kampanii #KursNaEuro. – Chcemy integrować środowisko liberalne w Polsce, dlatego zachęcamy instytucje, które realizują projekty z zakresu wolności gospodarczej, myśli liberalnej, praworządności lub edukacji do wzięcia udziału w naszym konkursie grantowym – czytamy na stronie FWG.

Wnioski można składać do 4 grudnia poprzez formularz dostępny tutaj, a ich ocena potrwa do końca 2022 roku. Wspierane projekty powinny realizować co najmniej jeden z 5 obszarów tematycznych: wolność gospodarcza, edukacja dla przyszłości, Polska w UE, demokratyczne państwo prawo czy Polska w strefie euro.

Euromisja w podróży po Polsce

Obszar „Polska w strefie euro”, był głównym motywem kampanii “Euromisja”, jednej z 35 wspartych w zeszłym roku przez Fundację inicjatyw, która realizowana była przez stowarzyszenie “Młodzi Nowocześni”. Stowarzyszenie skupia ponad 300 młodych osób o poglądach liberalnych, wśród których nie ma wątpliwości co do słuszności idei przyjęcia euro w Polsce.

Jak tłumaczyła Aleksandra Kot, wiceprzewodnicząca stowarzyszenia, członkowie i członkinie Młodych .Nowoczesnych w większości dorastali już w czasach, gdy podróżowanie mogło być swobodne i nieograniczone, tym samym wspólna waluta wydaje się być zdroworozsądkowa i przy tym zwyczajnie wygodna.

Według Szymona Bednarczyka, odpowiedzialnego za projekty graficzne w ramach kampanii, stowarzyszenie “Młodzi Nowocześni” długo przymierzało się do realizacji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej, która mogłaby przybliżyć temat euro, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Koncepcja polegała na organizacji mobilnych wystaw, które mogłyby być prezentowane nawet w kilkunastu miejscach jednego dnia. Wystawa składała się z 5 tablic informacyjnych, gdzie każda była poświęcona innemu aspektowi przyjęcia euro – podkreślał Bednarczyk.

Oprócz realizacji wystawy, członkowie stowarzyszenia prowadzili szeroką kampanię informacyjną w odwiedzonych miejscowościach.

Fundacja Wolności Gospodarczej zdecydowała, by wesprzeć projekt finansowo, co pozwoliło organizatorom na zakup 8 kompletów wystawy, a więc łącznie 40 roll-upów, 12 000 ulotek i promocję akcji w mediach społecznościowych. Dzięki tej pomocy stowarzyszenie “Młodzi Nowocześni” mogło prowadzić “Euromisję” jednocześnie w 8 województwach, a po upływie kilku tygodni, przekazać materiały kolejnym 8 regionom. Ogólnopolskie struktury młodych aktywistów były w stanie się zaprezentować, a nawet konkurować między sobą na liczbę odwiedzonych miast. Dzięki temu mobilna wystawa odwiedziła ponad 100 miejsc w całej Polsce.

Pojawienie się licznych grup młodych osób z wystawą poświęconą euro w miastach i miasteczkach powodowało żywiołowe reakcje. Niekiedy aktywiści musieli mierzyć się ze słownymi atakami opartymi na powszechnych mitach o europejskiej walucie. Jednak jak wyjaśnił Mateusz Gwóźdź, członek stowarzyszenia w województwie śląskim, osoby o przeciwnych poglądach, po zapoznaniu się z faktami, często zmieniały swoje nastawienie. – Wyjście do ludzi i otwartość na rozmowy okazały się kluczowe – podsumował.